De eerste dagen in Yangon in Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Linda Baal - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Yangon in Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Linda Baal - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Yangon in Myanmar

Blijf op de hoogte en volg Linda

29 April 2016 | Myanmar, Rangoon

Dag 1 en 2, de vlucht en de aankomst in Yangon (25 en 26 april)

’s Ochtends om kwart over 6 zijn we met de auto vertrokken naar Schiphol. Papa, mama, Ilse en Jorrit brachten me weg. Om 11.15 uur vertrok het vliegtuig richting Singapore. Deze vlucht zou rond de 13 uur duren. Het was een heel luxe vliegtuig met 3 rijen van 3 stoelen. Ik zat in de middelste rij aan het gangpad, dus ik had lekker de ruimte naast me. In elke stoel zat een beeldscherm waar je films en series op kon kijken, muziek en radio op kon luisteren of games kon spelen. Ook kon je zien hoever het vliegtuig al was. Rond 12 uur ’s nachts, Nederlandse tijd, kwamen we aan in Singapore. Daar was het op dat moment als 5 voor 6 ’s ochtends. De overstap zou 2 uur duren, dus we gingen maar alvast bij de gate zitten. Het vliegtuig was bijna hetzelfde, alleen waren er 3 rijen met twee, drie en twee stoelen. De reis duurde ongeveer 3 uur. Op 26 april rond half 10 kwamen we aan op het vliegveld in Myanmar. De paspoorten en visums moesten worden gecontroleerd en daarna konden we doorlopen om onze spullen te pakken. In de ontvangsthal stonden een aantal mensen te wachten van de organisatie SST Tourism. Zij brachten ons met een bus naar het Panorama Hotel en ze hielpen ons met inchecken. Na het inchecken mochten we naar onze kamer om uit te rusten. Na omgekleed te hebben ben ik samen met Lieke naar de bank geweest om geld te wisselen en daarna naar een soort supermarkt voor water. Dit bleek een enorme supermarkt te zijn, waar ook kleding, wasmachines en nog enorm veel andere dingen verkocht werden. Toen zijn we weer teruggegaan naar het hotel. Ik ben bijna meteen weer weggegaan samen met Marijn, Marc en Axel om geld te wisselen en we wilden daarna eigenlijk naar de Shwedagon Pagode gaan, maar Marijn was daar te moe voor. We hebben ergens wat gegeten en toen zijn Marc, Axel en ik vertrokken richting de pagode en Marijn is terug naar het hotel gegaan. Tijdens het lopen kwamen we langs de dierentuin van Yangon. We besloten maar niet verder te lopen, omdat we niet heel erg veel tijd meer hadden. We zijn de dierentuin ingegaan, waar we alle dieren hebben gezien. Om half 6 moesten we weer terug zijn in het hotel. Dit hadden we gelukkig net gehaald. We kregen een uitleg over de komende introductie dagen. Morgen hebben we een heel erg druk programma met een stadswandeling. Na de meeting zijn Marijn, Saskia, Samantha, Lieke en ik nog naar de winkel geweest om te kijken naar kleren en Longyi’s. Helaas hebben we niet echt iets kunnen vinden want om kwart voor 7 hadden we alweer in het hotel afgesproken om te verzamelen voordat we uit eten zouden gaan. We zijn uit eten geweest bij de 999 Shan Noodle Shop. Ik heb hier noodlesoup met gestoomde kip op. Na het eten besloten we met de hele groep dat we naar een pagode wilden gaan. Er waren een paar mensen die geen zin hadden of te moe waren, dus die gingen al niet mee. Lieke, Saskia en ik wilden wel graag mee, maar wij hadden een ander plan bedacht. De pagode die de rest van de klas ging bezoeken was best dichtbij. Wij wilden heel erg graag de belangrijkste pagode van Myanmar zien, de Shwedagon pagode, waar ik ’s middags al naar op zoek was geweest. We besloten met zijn drieën een taxi te nemen en naar de pagode te gaan. De taxi was heel erg goedkoop en we waren snel bij de pagode aangekomen. Het terrein was enorm groot met overal gouden torens en andere gouden gebouwen. Natuurlijk zaten er veel boeddhisten te bidden voor enorm grote gouden beelden van de Boeddha. We hebben ongeveer een uurtje rondgelopen bij de pagode en zijn daarna weer met de taxi terug naar het hotel gegaan. In het hotel heb ik nog even lekker gedoucht na een hele warme dag. Op het warmste moment is het rond de 42 graden geweest. Saskia en ik hadden ook alvast onze tas ingepakt, want de volgende ochtend zou onze wekker al om kwart over 6 gaan en om kwart over 7 moesten we in de bus zitten.

Dag 3, Yangon (27 april)
Vandaag moesten we heel erg vroeg opstaan. Om kwart over 6 stond de wekker, maar helaas werden we door de receptie wakker gebeld met een wake-up call. Om kwart over 7 zijn we met de bus vertrokken naar een plaatsje aan de andere kant van de rivier. In dit dorpje hebben we een keramiek makerij bezocht en een pottenbakkerij. We zijn langs de Payalay Pagoda gereden. Dit is de oudste pagode van Myanmar. Het zijn gouden torentjes op een grote stenen toren. Helaas was het te warm en mochten we van de begeleiding niet uitstappen. We zijn doorgereden naar het dorpje Pane Ne Gone. In dit dorpje hebben we een klooster bezocht. We zouden een kookworkshop krijgen, maar het begrip workshop betekend in Myanmar iets anders dan in Nederland. We mochten kijken naar hoe een mevrouw een curry met kip maakte. Daarna konden we eten pakken als lunch. Er was rijst, aardappeltjes, curry, iets met kip en nog wat andere dingen. Ook lagen er bananen en mini komkommers bij. Deze waren heel erg lekker. Tegen het einde kwamen alle lokale mensen foto’s maken van en met ons. Na de lunch hebben we gekeken bij een ruïne van een religieus gebouw. Daarna werd de groep verdeeld in drie groepen. Elke groep ging naar het huis van iemand die in het dorpje woont. Ik zat in de groep met Saskia en Marijn en we gingen binnen bij een houten huisje met heel veel riet op het dak. Toen we binnenkwamen werden er meteen gewoven matten neergelegd waar we op konden gaan zitten en we kregen allemaal een plastic waaier die we mochten houden. In Myanmar hebben kinderen en vrouwen een soort schmink op hun gezicht. Dit heet Tanaka. Een stuk hout van een Chinese boom wordt van het stammetje afgewreven op een stuk steen en met water vermengd. Dit wordt dan een beetje geel-wittige verf. Eerst wordt het hele gezicht ermee ingesmeerd en daarna nog een extra laagje op de wangen, neus, kin en het voorhoofd. Dit wordt gebruikt tegen de warmte. De plekken waar de schmink zit zweet minder snel. Het helpt ook tegen koorts en acné en de mensen in Myanmar vinden het heel mooi. Nadat iedereen uit mijn groepje geschminkt was gingen we terug naar de bus. Na een ritje van ongeveer 3 kwartier gingen we met de ferry de rivier weer terug over. Het was nog 10 minuutjes lopen naar het hotel. In het hotel hadden we een soort reflectiegesprekje, ook weer in drie groepen over wat we van de dag vonden als toerist en als professional. Hier kwam uit dat het voor allebei de groepen, lokale mensen en toeristen, leuk moet blijven. Na het gesprekje hebben Saskia, Lieke en ik nog even gerelaxt op onze kamer. Rond 6 uur zijn we vertrokken naar een kathedraal, de Saint Mary’s Cathedral. Helaas was deze net gesloten toen wij aankwamen, maar ik heb nog wel een foto van de buitenkant kunnen maken. Een van de top 10 bezienswaardigheden in Myanmar is het Kandawgyi Park. Met de taxi zijn we naar dit park gereden. In het park is een groot meet, het Kandawgi meer. Langs het zuiden en het westen van dit meer ligt een soort brug over het water als wandelpad. Het is helemaal van hout en je moet goed oppassen waar je loopt, want niet alle planken zitten even goed vast. In de verte konden we de Shwedagon zien liggen. Het was een heel mooi uitzicht, want we waren in het park tijdens de zonsondergang. De zonsondergang en zonsopgang zijn de beste tijden om dit park te bezoeken, omdat de pagode dan zo mooi is. Het wordt in Myanmar heel erg snel donker. Dus nog geen half uur nadat we mooie foto’s van de pagode hadden gemaakt was het enorm donker. Gelukkig hebben we een zaklamp op onze telefoon maar anders hadden we helemaal niks kunnen zien. In het donker hebben we toen de uitgang gezocht en we dachten ook dat we die hadden gevonden. Maar toen we bij het hek waren, bleek dat dit hek al dicht was. Dus een andere uitgang zoeken, ook al dicht. Toen zijn we maar naar een huisje gelopen dat in het park stond om te vragen waar de uitgang was. Eerst wees de mevrouw ons een kant op. Toen we die kant op aan het lopen waren kwam ze ons ineens achterna. We mochten meelopen en toen deed iemand het hek gelukkig voor ons open. We hadden op dat moment nog niet avond gegeten, dus we zijn met de taxi terug gegaan naar het hotel. Om de hoek bij ons hotel zit een hele grote winkel waar ze alles verkopen. Op de bovenste verdieping zit ook een restaurant, dus zijn we daar gaan kijken om wat te eten. Er was van alles te kiezen, maar wij hebben alle drie voor een kipburger met Franse frietjes gekozen. Omdat we morgen naar Nyaungshwe vertrekken zijn we ook begonnen met onze malaria pillen. Terug in het hotel hebben we onze backpacks opnieuw ingepakt, want we moeten de volgende dag op tijd uitchecken en al onze bagage meenemen. Rond 11 uur zijn we gaan slapen.

Dag 4, Workshop in Yangon en de nachtbus naar Nyaungshwe (28 april)
Om 8 uur werden we verwacht in het International Hotel Yangon. Met taxi’s gingen we allemaal hier naartoe en we moesten al onze bagage meenemen, want als we klaar waren met de workshops zouden we meteen doorgaan naar Nyaungshwe. Hier hadden we in de vergaderzaal een meeting. Een mevrouw van ActionAid Experience in Myanmar heeft een presentatie gegeven over haar werk en wat ze doen om het leven van vooral vrouwen en kinderen te verbeteren in een gemeenschap. Iemand van Tandaunggy Tourism Development heeft ook verteld over een project dat wordt gedaan vlak bij Bagan om mensen langer in die omgeving te houden. Een mooie zin die zij heeft gezegd was: Culture is not a museum. Na deze twee presentaties hebben we even pauze gehad. Daarna mochten we onze eigen research plans presenteren aan de dames die voor ons hadden gepresenteerd. We kregen er niet heel erg veel commentaar op. Na de presentaties hadden we een hele lekker lunch, het was een Indisch eten. Om 14.00 uur vertrokken we met de bus naar de bus terminal in een ander dorpje. In de bus heb ik samen met iemand van SST Tourism zitten praten en zij liet mij foto’s zien van haar zusje en broertje. Daarna heb ik ook een aantal foto’s laten zien. Het was ongeveer een uurtje rijden, dus we waren veel te vroeg, want onze nachtbus naar Nyaungshwe vertrok pas om 17.00 uur. We hebben in de bus terminal gewacht en een beetje rondgelopen tussen de bussen, maar het was veel te warm. Rond half 8 hadden we een avondeten stop. We hadden maar een half uurtje om te eten, maar de restaurants die aan het parkeerterrein zaten waren heel erg snel met het brengen van eten. Uiteindelijk kwamen we om 4 uur ’s ochtends aan in Nyaungshwe.

• 29 April 2016 - 22:40

Veerle:

Hi Linda,

Super leuk dat je deze pagina hebt gemaakt. Erg leuk ook om je belevenissen zo te lezen. In een korte tijd heb je al zo veel dingen gezien en beleefd. Blijf genieten en kijk je ogen uit. PS. toch maar standaard je hoofdlampje in je tas doen, ook als je een park ingaat :)

Groetjes uit Den Haag,

Veerle

• 30 April 2016 - 09:34

Maringa:

Hé Linda,

Wat een lang en leuk reisverslag. Zo kunnen we het hier allemaal goed volgen.
    Ik kijk weer uit naar je volgende belevenissen.
    Heel veel plezier, geniet ervan.
    Ik ben ook erg benieuwd naar de foto's. Dat zullen er vast heel veel worden.

Veel liefs mam

• 02 Mei 2016 - 00:16

Marielle:

Hoi Linda,

Super leuk om jouw belevenissen te volgen. Heel veel plezier en pas goed op jezelf.

groetjes,
    Marielle

• 11 Mei 2016 - 16:50

Frie Uytdewilligen:

Hallo Linda

Ik heb je reisverhalen gelezen het lijkt me fantasties.
    QGeniet er maar van gr. Opa Frie en Jopi e