Thailand - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Linda Baal - WaarBenJij.nu Thailand - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Linda Baal - WaarBenJij.nu

Thailand

Blijf op de hoogte en volg Linda

30 Mei 2016 | Thailand, Koh Tao

Dag 20, aankomst in Bangkok (15 mei)
Vandaag zouden we naar Bangkok vliegen. Ons vliegtuig zou om 13.25 vertrekken, dus we konden lekker rustig aan doen. We moesten voor 9 uur ontbijten, dus we konden nog lekker een beetje uitslapen. Na het ontbijt hebben we rustig al onze spullen kunnen pakken en om 11 uur zijn we een taxi gaan zoeken. Deze hadden we snel gevonden en we waren binnen no time op het vliegveld. De leraren hadden onze tickets, dus we moesten op met z’n allen inchecken. Ze hadden ons de avond van tevoren nog gemaild dat we op tijd moesten vertrekken vanwege het verkeer, maar ze waren zelf te laat omdat ze in de file stonden. Het vliegveld in Yangon is niet zo groot. Ik had gedacht dat er best wel veel winkeltjes zouden zijn, maar er staan een paar souvenirkraampjes en er zijn 2 plekken waar je kunt eten, meer is er niet. Hier hebben we ons laatste geld nog opgemaakt aan eten voordat we het vliegtuig in konden. De vlucht duurde nog geen anderhalf uur. Het was opstijgen en weer dalen en toen waren we er al. Toen kwam het volgende probleem. We konden de bus niet vinden. We hebben een half uur moeten wachten totdat we de bus hadden gevonden. Deze bus heeft ons naar het Nouvo City Hotel gebracht. Het hotel is super chic! Er is een zwembad op het dak en een spa en sportschool. In de lobby is een soort tour agency waar je verschillende reizen kunt boeken. We hebben ingecheckt en we hebben ons op de kamer omgekleed. Daarna zijn we gaan eten. We zitten midden in een toeristisch centrum met heel veel hotels. In onze straat waren al een aantal restaurantjes en zelfs een bank om geld te wisselen. We hebben heerlijk gegeten en daarna zijn we meteen om gaan kleden om te gaan zwemmen op het dak! Bijna onze hele klas was in het zwembad, dus het was supergezellig! Na het zwemmen en douchen zijn Marijn, Eva, Axel, Joris, James en ik naar Khao San Road, de backpackers straat, gegaan, waar heel veel barretjes zijn en waar veel gefeest en gedronken wordt. Hier lopen heel veel mensen op straat om dingen te verkopen en mensen hun restaurant in te lokken. Ze maakten allemaal reclame voor pingpong shows, maar wat dat is, weten we nog niet. Later zijn we er wel achter gekomen omdat iemand uit onze klas naar een pingpong show was gegaan. We zijn een aantal keer door de straat gelopen en hebben een tussenstop gemaakt bij de McDonalds. Aan het einde zijn we ook nog een bar ingegaan om te dansen. Het was heel erg gezellig.

Dag 21, reflectie workshop (16 mei)
We moesten best vroeg vertrekken vandaag, want om 9 uur moesten we in een conference centre zijn voor onze laatste IFP meeting. We hebben heerlijk ontbeten in het hotel en daarna zijn we met de tuktuk richting het conference centre gegaan omdat we dachten dat dat goedkoper zou zijn, dit was helaas niet zo, maar het ritje in de tuktuk was wel heel erg leuk. Het conference centre is enorm groot dus het was een hele zoektocht naar de ruimte waar we moesten zijn op de 13e verdieping. We moesten in onze research groepjes een presentatie maken met drie fotos en daarmee uitleggen hoe ons project was gegaan en wat we hadden gevonden. Dit was zo gedaan, en het presenteren was heel erg saai. Na alle 6 de presentaties hadden we een korte pauze waarin we een lekkere muffin kregen. Daarna gingen we verder. Er waren 6 verschillende tafels met een vraag en iedereen moest 4 keer een kwartier bij een vraag zitten om daar zo goed mogelijk antwoord op te geven. Dit was echt heel erg saai. Na de workshop hadden we een lekkere lunch. Daarna zijn we naar buiten gegaan. Helaas waren we met best een grote groep en het duurde heel lang voordat er een taxi was, en iedereen bleef maar twijfelen en maakte geen beslissingen, dus Eva en ik zijn naar het hotel gaan lopen. We konden het alleen niet vinden, dus we hebben op een gegeven moment weer een tuktuk geregeld. Eigenlijk hadden we gehoopt dat we een travel agency tegen zouden komen waar we onze reis naar Koh Tao konden regelen, maar die waren nergens te vinden. In de straat van het hotel zat er wel een, dus toen zijn we daar heen gegaan. Het was heel lastig om nog een bus te vinden waar plek was. De trein was al vol en de korte bus ook. Eva, Marijn en ik hebben de lange bus maar genomen, omdat we weg wilden uit Bangkok. Om 7 uur moesten we weer in het hotel zijn, dus we hadden nog even de tijd om Bangkok te bekijken. Eva wilde even alleen rondlopen, dus Marijn en ik zijn een rondje gaan maken met z’n tweeën. We hebben een hoop mooie gebouwen gezien, maar waar we precies zijn geweest weten we zelf ook niet. Uiteindelijk kwamen we een McDonalds tegen waar we gingen kijken of we Chinatown konden vinden. Toen we de McDonalds uitstapten stonden we meteen voor een poort met Chinese tekens. We waren er gewoon al, en we hadden het niet eens door gehad. Ook hier hebben we een tijdje rondgelopen, tot we bij water kwamen. We zijn de halve brug over gelopen en toen teruggedraaid om een taxi te vinden terug naar het hotel. We zouden samen met eva wat gaan eten. Na het eten hadden we nog precies tijd om even om te kleden en onze spullen te pakken en toen gingen we naar de bus. Hij vertrok rond half 8. De bus was maar half vol, dus bijna iedereen had twee stoelen. Ik heb heerlijk kunnen slapen. We kregen een gratis flesje water en wat koekjes. Om 1 uur hadden we een nachtstop van een half uur. We moesten ergens in een VIP ruimte gaan zitten waar ook airco was en daar kregen we rijst en nog allemaal bijgerechten, om 1 uur midden in de nacht. Dit was wel een beetje raar, maarja, we hebben nog even kunnen eten.

Dag 22, aankomst op Koh Tao (17 mei)
Rond 8 uur ’s ochtends kwamen we aan bij de boot terminal. We zouden met de ferry langs Koh Samui en Koh Phangan naar Koh Tao gaan. Helaas ging de ferry pas om 11 uur, dus we moesten nog heel lang wachten. In de terminal waren een paar restaurantjes waar we wat hebben gegeten als ontbijt. Toen het 10 uur was en we bijna op de boot mochten, zagen we ineens mensen die we kenden! Het duurde 4 uur voordat we eindelijk op Koh Tao aankwamen, het was toen al half 4. Op de boot heb ik hele mooie foto’s kunnen maken van de mooie blauwe zee en de eilanden waar we voorbij kwamen. Verder heb ik lekker zitten lezen. Toen we aan waren gekomen op het eiland hebben we eerst wat gegeten, want we hadden op de boot helemaal niks te eten gehad. Daarna zijn we een hotel gaan zoeken. Het was een hele goedkope kamer, zonder airco en met een gedeelde badkamer, maar dat was niet zo’n groot probleem. Het was alleen enorm warm in de kamer. Omdat we pas zo laat hadden geluncht. Hadden we nog niet echt honger, dus ik ben een beetje rond gaan lopen en ben een aantal duikshops binnengelopen. Hier heb ik een cursus geboekt voor de PADI Open Water Course. Ik kon meteen beginnen. Ik kreeg een boek mee en een usb-stick met een film van anderhalf uur die ik ’s avonds nog moest kijken. Ik moest ook wat vragen beantwoorden aan de hand van het boek en de film. Als ik dat meteen ’s avonds zou doen dan zou ik de volgende dag meteen met een klasje mee kunnen doen. Ik ben terug naar het hotel gegaan en toen zijn we even wat gaan eten bij een soort Zweeds restaurant waar ze ook veel Thais eten hadden. Ik had kip met cashewnoten en rijst. Dat vind ik heel erg lekker hier en eet ik best vaak. We wilden een beetje op tijd naar bed gaan, maar ik moest natuurlijk nog die film kijken. Ik heb net iets meer dan een uur gekeken en de rest gelaten voor wat het was. De vragen over de onderwerpen die we zouden gaan bespreken had ik in ieder geval gemaakt. Rond 11 uur ben ik pas gaan slapen, omdat de film zo lang duurde.

Dag 23, de eerste dag van de duikcursus (18 mei)
Om 8 uur moest ik bij de duikschool zijn om te beginnen met de cursus. Ik ben onderweg nog even snel ergens gestopt om wat te halen voor ontbijt. Bij de duikschool moest ik eerst een aantal formulieren invullen en daarna konden we beginnen. Ik zit in een groepje met twee meiden uit Amerika en de duikinstructeur is Nederlands, dus dat is heel gezellig en handig. Eerst legde hij uit hoe je je materiaal in elkaar moet zetten, met de BCD en de zuurstoffles. Dit hebben we ook twee keer geoefend. Daarna gingen we naar boven, naar een klein lokaaltje waar iets van 5 mensen in passen met een tafel en een stoel. Hier gingen we de vragen die we hadden gemaakt bespreken. Het viel niet tegen. Ik had niet zo heel veel vragen fout. Na het bespreken hebben we twee korte quizjes gedaan over de onderwerpen die we hadden besproken en die vragen hebben we ook weer besproken. Toen was het ochtendprogramma al weer voorbij. Het was net 10 uur geweest en samen met de duikinstructeur zijn we met z’n vieren iets gaan eten. We moesten om half 12 weer terug zijn bij de duikschool, want dan zou de taxi naar de boot vertrekken. We gingen meteen op onze eerste dag al in zee duiken! Het eten duurde heel erg lang, dus we waren maar net op tijd klaar. Ik kon nog net langs het hotel lopen om mijn zonnebrand te halen. Marijn en Eva hadden in de tussentijd uitgecheckt en hun eigen spullen naar een ander hotel gebracht, omdat de kamer veel te warm was om in te kunnen slapen. We zijn verhuisd naar het Grand Beach Resort en we zitten in een kamer 50 meter van het strand af! Mijn tas hadden ze bij de receptie van het oude hotel laten staan, dat was op zich wel handig geregeld. Ik was weer net op tijd bij de duikschool. Met de taxi’s gingen we naar de pier waar we op de boot gingen. Op de boot lag al het materiaal al, de gasflessen, tassen met kleding, flippers, gewichten, duikbrillen en snorkels, alles was er. Toen de boot vertrokken was kregen we eerst een korte uitleg over waar we wel en niet mochten komen en een paar huisregels op de boot. Daarna moesten we naar de achterkant of naar het zonnedek van de boot zodat de instructeurs alles klaar konden zetten voor het duiken. Ik ben lekker op het zonnedek gaan zitten. De zon scheen niet, maar het was wel heel fijn om daar lekker te kunnen zitten. We hoefden niet zo heel erg ver te varen, we gingen naar de Japanese Gardens, dat gebied ligt voor het eilandje Nang Yaung. Toen de boot stil lag moesten we onze duikflessen klaarmaken voor gebruik. Dit hadden we ’s ochtends geoefend. Hierna moesten we een korte zwemtest doen. We moesten twee rondjes zwemmen om de boot heen en daarna een paar minuten blijven drijven. Terug op de boot mochten we onze wetsuits aantrekken, wat heel erg lastig ging omdat we al nat waren. Daarna mochten we onze BCD aantrekken en op staan. We zouden de buddy test doen waarbij je bij de ander gaat kijken of de BCD werkt, de banden goed vast zitten, de lucht goed werkt en of de ander een gewichtsriem aan heeft. Daarna gingen we het water in. We moesten een heel stuk zwemmen richting het strand, naar een plek waar we net niet konden staan. We kregen wat uitleg en op dit plek gingen we verschillende skills oefenen. We hebben onze bril leeg moeten blazen, onze luchtslang zoeken als die uit je mond is, ervaren hoe het is als de lucht op is, de ander helpen als de lucht op is, en nog veel meer basis dingen die ik al niet meer weet. Toen het tijd was zijn we onder water weer terug gegaan. Dit was onze eerste echte mini duik! We hebben even een half uurtje pauze gehouden om een nieuwe zuurstoffles te pakken en zijn weer het water in gegaan. Nu gingen we echt duiken! Langs een touw moesten we naar beneden, helemaal naar de bodem, waar we weer wat oefeningen moesten doen. Tussendoor mochten we proberen te hooveren en dit ging echt al super goed bij mij. Ik kreeg er later zelfs een compliment over! Het uur onder water was al super snel om, dat was wel jammer, maar mijn eerste duik heb ik gemaakt! Er zwemmen superveel mooie gekleurde vissen rond in de zee. Er zijn ook schildpadden, maar die heb ik niet gezien. Rond 5 uur waren we weer terug in de duikshop waar we uitgelegd kregen hoe we het materiaal moesten schoonmaken. Toen mijn materiaal schoon was heb ik Marijn en Eva opgezocht in ons nieuwe hotel. Ik ben erachter gekomen dat mijn richtingsgevoel niet heel goed is, want ik was totaal de verkeerde kant op gelopen. Na een lekkere douche zijn we lekker wat gaan eten en Marc, die ook op Koh Tao zit, maar op het zuidelijke deel, kwam ook nog even langs. Dat was heel gezellig. Hij doet ook een PADI Open Water course. Na het eten hebben we nog even ergens wat gedronken en daarna ben ik terug gegaan naar het hotel terwijl Eva en Marijn nog uit gingen. Ik ben tijdens het duiken heel erg verbrand op mijn armen en bovenbenen. Ik heb nog superleuk geskypet met Papa en Ilse en met Jorrit. Mama was niet thuis, dus die heb ik niet gezien. Het skypen was heel erg leuk. In de tussentijd heb ik ook nog vragen beantwoord over de onderwerpen die we de volgende dag zouden bespreken. Daarna ben ik lekker gaan slapen, om de volgende ochtend weer goed uitgerust te kunnen gaan duiken.

Dag 24, de eerste echte duik (19 mei)
Ik moest vandaag weer om 8 uur bij de duikschool zijn. Ik heb weer bij hetzelfde restaurantje wat te eten gekocht voor ontbijt en ben doorgegaan naar de duikschool. Een van de meisjes was er al en het andere meisje kwam een half uur te laat want haar wekker was niet afgegaan. We hebben nog twee hoofdstukken besproken en ook hier de quiz van gemaakt. Daarna kwam al meteen het echte examen van 50 vragen. 75% van de vragen moest goed beantwoord worden. Ik heb het in een keer gehaald, met 88% goed! Na deze test hebben we nog tabellen besproken. Vroeger werden deze tabellen gebruikt om duiken te plannen, maar tegenwoordig heeft iedereen een soort duikcomputertje dat alles voor je doet. Toch moesten we dit nog wel leren, maar het was heel erg makkelijk. We maakten een paar vragen samen en daarna kwam het examen voor de tabellen. Ik was heel erg snel klaar en had alle 10 de vragen goed. Het was half 11 en we moesten weer om half 12 terug zijn bij de duikschool voor de taxi. We hebben bij een schattig klein tentje met z’n drieën wat gegeten en het was echt supergoedkoop! We waren precies op tijd klaar en stonden om half 12 weer bij de duikshop op de taxi’s te wachten. De taxi’s brachten ons weer naar de boot waar hetzelfde gebeurde als de dag ervoor. We moesten nu iets verder varen. We gingen naar Mango Bay. Hier waren heel erg veel snorkellers. Op 4 meter diepte hebben weer allemaal skills geoefend. Deze keer waren ze moeilijker dan de vorige dag. We moesten een stukje zwemmen zonder bril en dan de bril opzetten en leegblazen, de BCD met onze mond opblazen nadat we een stukje waren gedaald in het water zonder adem te halen, hooveren, onze BCD uitdoen en weer aandoen in het water en ook onze gewichtsriem aan en uit doen in het water. Het was wel een beetje saai want tijdens de oefeningen zit je heel veel stil op de bodem. Eerst moet je kijken naar de instructeur, Rik, die het voordoet en daarna moeten we allemaal wachten tot wij een voor een de oefening hebben gedaan. Terug op de boot hebben we weer lekker wat fruit gegeten terwijl we onze BCD op een andere zuurstoffles zetten. We waren als laatste van de groep terug op de boot en die vertrok meteen naar Twins, een ander duikgebied waar enorm veel mensen duiken. Hier hadden we onze eerste echte duik. We zijn ongeveer 12 meter diep geweest. Tijdens het dalen hadden we nog een paar oefeningen op de bodem en gingen we ook weer hooveren. Daarna gingen we echt duiken. We hebben superveel vissen gezien, ook eentje van minstens een halve meter lang en minstens 20 centimeter hoog. Hij was heel erg mooi. Alle vissen in de zee hebben super mooie kleuren. We hebben heel veel zee-egels gezien en ook een rog onder een steen. Rik had een zaklamp bij zodat we in de donkere gaten konden kijken. Het uur onder water was echt supersnel om helaas. Voor ik het besefte moesten we alweer omhoog. Na een safety stop van 3 minuten kwamen we helemaal aan de oppervlakte en we zwommen terug naar de boot. Dit keer waren we de eersten en moesten we nog best lang wachten op de rest. Ik heb samen met Carlie, die bij mij in het groepje zit, heerlijk op het zonnedek gelegen. Natuurlijk ben ik ook vandaag weer verbrand en de mouwen van mijn wetsuit zijn heel erg goed te zien. Terug in de duikschool hebben we nog even gewacht en daarna zijn Carlie en ik naar de supermarkt gegaan om wat eten te halen voor de volgende dag. We moeten om 5 uur ’s ochtends in de duikschool zijn voor een ochtendduik en we moeten ongeveer 2 uur varen. Toen ik terug in het hotel kwam waren Marijn en Eva net aan het douchen dus ik ben nog even langs de winkeltjes gelopen en ik heb een heel leuk jurkje gekocht. Daarna ben ik teruggegaan en zijn we Saskia, Luc en Mariëtte gaan zoeken, die naar onze kant van het eiland waren gekomen om wat te eten. We konden ze niet vinden dus hebben we eerst zelf maar gegeten, heerlijke kipkebab! Na het eten wisten we waar ze zaten en hadden we ze zo gevonden. We hebben even gezellig gekletst en daarna ben ik naar het hotel gegaan om me klaar te maken voor de volgende dag.

Dag 25, Sailrock (20 mei)
Vandaag was de laatste dag van de duikcursus. We zouden een ochtendduik gaan doen en we moesten om 5 uur ’s ochtends in de duikshop zijn. Dit was echt heel erg vroeg. We moesten ongeveer 2 uur met de boot varen voordat we bij de duikplek aankwamen. Ik heb nog lekker een beetje zitten dutten op het zonnedek. Toen we er waren hadden we al besproken wat we zouden doen. We zouden beginnen met het leegblazen van onze bril en daarna zou onze echte eerste duik van 18 meter diep beginnen. We mochten ons materiaal weer in elkaar zetten en daarna gingen we het water in. Sailrock is een grote rots in het water waar je in ongeveer 40 minuten langzaam omheen kan duiken. Dit hebben we gedaan en het diepste punt dat we hebben bereikt is 18 meter! Het koraal tegen de rots was heel erg mooi, net als alle vissen die er rond zwommen. We kwamen ook langs een vis die heel agressief was om zijn territorium te verdedigen. Hij viel andere vissen aan, dus hier zijn we met een grote boog omheen gezwommen. Toen we terug naar boven moesten zijn we door de Chimney gegaan. Dit is een soort schoorsteen in de rots. De opening zit op ongeveer 18 meter diepte en daar zijn we ingegaan en toen omhoog. Dan kwam je uit op ongeveer 6 meter diepte. Het was heel erg mooi. Toen hadden we onze allerlaatste opdracht. We moesten doen alsof we geen lucht meer hadden en ongeveer 9 meter omhoog gaan zonder adem te halen. Dit was echt heel makkelijk. Daarna konden we op de boot wat fruit eten. Onze instructeur ging ondertussen terug het water in, want er was een dopje van een zuurstoffles verdwenen in het water. Na ongeveer 3 kwartier gingen wij ook weer duiken. Omdat we de Open Water deden en je hierna zonder gids mag duiken, moesten we zelf onze route plannen voordat we vertrokken. We hebben ongeveer dezelfde route gedaan als tijdens de eerste duik, alleen dan andersom. We zijn dus van boven naar beneden door de Chimney gegaan. Dit was ook heel leuk om te doen. Je moest gaan liggen alsof je aan het skydiven was. Na ongeveer 40 minuten was het tijd om weer terug te keren naar de boot. Op de boot hebben we ons logboek voor het eerst ingevuld samen met de instructeur. We hebben 4 officiële duiken gedaan! De eerste 2 waren maar 12 meter diep, maar de andere 2 18 meter. En allemaal rond de 40 minuten. In het logboek moesten we ook opschrijven welke verschillende vissen we hadden gezien. Dit waren er best wel veel, butterfly fish, white eyed moray eel, titon trigger fish, longfin bannerfish, angelfis, giant grouper en nog wel meer, maar die waren niet zo heel bijzonder. De boot vertrok weer richting Koh Tao. Het zou weer ongeveer 2 uur duren voordat we terug zouden zijn, dus heb ik lekker op het zonnedek in de zon gezeten. We kregen ook lunch op de boot, een broodje met kip. Toen we terug waren bij de duikshop moesten we eerst ons materiaal schoonmaken en daarna zijn we even gaan douchen. Samen met 3 jongens zou ik met de twee Amerikaanse meiden uit mijn groepje met scooters wat over het eiland gaan rijden. De drie jongens deden hun dive master omdat dat moest voor hun opleiding tot stuntman. We zijn eerst naar een uitzichtpunt gereden, maar dit stelde niet zo veel voor. Daarna gingen we naar de andere kant van het eiland, naar Aoh Leuk Beach. Dit was een heel erg mooi strand met rieten parasolletjes en mooie palmbomen. We hebben hier even gezeten en nog even lekker gezwommen. Toen we bijna weg wilden gaan begon het wat harder te waaien en werden we bekogeld door kokosnoten die uit de bomen vielen. Gelukkig zaten we nog onder de parasol die de kokosnoten goed op ving. We zijn terug gegaan naar de duikshop, want we hadden om 6 uur met Rik afgesproken. Hij was iets later, want de middag duik was iets uitgelopen. We moesten nog op de foto voor onze duikpas en daarna zijn we met z’n allen wat gaan eten. ’s Avonds wilden we uit gaan, maar het was een speciale feestdag voor Boeddha, dus alle bars waren dicht en er was helemaal niks te doen. We hebben een hele tijd bij de duikshop gezeten en zijn rond 10 uur naar onze hotels teruggegaan om te slapen.

Dag 26, Full Moon Party op Koh Phangan (21 mei)
Dit is onze laatste halve dag op Koh Tao. Om 3 uur zou onze boot vertrekken naar Koh Phangan waar we naar de Full Moon Party zouden gaan. We hebben eerst heerlijk uitgeslapen en op ons gemakje onze spullen ingepakt. Om half 11 moesten we uitchecken, dus we hebben onze tassen bij de receptie achtergelaten en zijn bij een restaurantje lekker gaan ontbijten. Marijn en ik gingen voor de rest van de dag een mountainbike huren om een stukje te fietsen over het eiland. Dit was zwaarder dan we hadden verwacht want we moesten een hoop heuvels over. We kwamen uit bij Chalok Ban Kao, een klein haventje met een schattig steigerachtige ligplaats. Ik heb eerst een stukje over de stenen gelopen om foto’s te maken en daarna ben ik even gaan zwemmen. Marijn bleef op de kant want zij had een brandwond op haar enkel omdat ze met een in brand staand springtouw touwtje had gesprongen. Toen ik uitgezwommen was zijn we naar een schitterend uitzichtpunt gefietst. We konden heel erg ver kijken en zagen Koh Phangan en Koh Samui liggen. Ook konden we een groot deel van de zuidelijke kant van Koh Tao zien. Hier hebben we geluncht voordat we terug gingen naar ons hotel om onze tassen te halen. Met de mountainbike zijn we naar het hotel gefietst en hebben we onze grote backpacks opgehaald, maar toen moesten we nog wel onze mountainbikes terugbrengen. Dus wij op de mountainbike met onze grote backpack op onze rug en een kleinere tas op onze buik naar de fietsverhuur. Gelukkig was dit niet ver weg. Eerst wilden we verder lopen naar de pier, maar we hebben toch maar een taxi gepakt, wat achteraf maar goed was want het was echt nog heel erg ver lopen. Het was heel erg druk op de pier voor de boot naar Koh Phangan. Blijkbaar gingen er meer mensen naar de Full Moon Party. De zee was heel erg wild en dit was heel erg goed te merken in de boot, die ging enorm heen en weer. Het was bijna aan het stormen. Gelukkig zijn we zonder vertraging aangekomen op Koh Phangan waar we ons hostel gingen zoeken. Dit was gelukkig maar een kwartiertje lopen en het was even zoeken, maar toen waren we er. We hebben even lekker gedouched en het hostel bekeken. We lagen in een slaapzaal met 17 stapelbedden. Dit was hoe ik me eigenlijk onze hele reis had voorgesteld. We zijn over een soort marktje gelopen terwijl we een restaurantje zochten. Hier hebben we gegeten en daarna heb ik op de markt nog een broekje gekocht. Toen we terug waren in het hostel zei de baas dat hij om 10 uur een taxi zou regelen die ons naar de Full Moon Party zou brengen. We hebben in het hostel samen met wat anderen nog wat gedronken en zijn toen vertrokken met de taxi. Het was ongeveer 20 minuten rijden, dus we waren blij dat we niet hoefden te lopen. Vlak bij de ingang werden we afgezet. Helaas moesten we 100 baths betalen om op het strand te komen, maar we kregen wel een leuk armbandje van de Full Moon Party. We hadden ook al 500 Bath per persoon als borg moeten betalen in het hostel, dus we hadden allemaal bijna geen geld meer om op het feest wat te kopen. Het was eigenlijk gewoon een normaal festival. Er waren superveel mensen en verschillende dj’s die muziek draaiden. Er was ook een glijbaan waar je vanaf kon. Ik ben op het strand de mensen van de duikclub ook nog tegengekomen en later ook nog Saskia, Luc en Mariëtte. Rond 2 uur zijn we wat gaan eten en hebben we een taxi gezocht die niet wilde vertrekken met drie personen, dus een uur later waren we eindelijk op weg naar ons hostel. Gelukkig mochten we tot 12 uur uitchecken en ging onze boot pas om 1 uur ’s middags de volgende dag.

Dag 27, terug naar Bangkok (22 mei)
We hebben vandaag weer lekker kunnen uitslapen, want onze boot vertrok pas om 1 uur. We hebben aan de overkant van het hostel ontbeten en zijn naar de pier gelopen om op onze boot te komen. Hier was het weer heel erg druk en we kwamen Luc, Mariëtte en Saskia weer tegen die dezelfde boot en bus zouden hebben als wij. Eva, Marijn en ik hebben heerlijk in het zonnetje boven op de boot gezeten. Toen we bijna bij Chumpton waren begon het te regenen en heel hard te waaien. Door de wind deed de regen best wel zeer, dus toen zijn we maar binnen gaan zitten. Toen we aankwamen bij de pier in Chumpton stond het keihard te regenen. We moesten over een houten stijger naar de kant lopen, maar door de regen was de stijger super glad en gleed ik heel erg vaak bijna uit. We hadden een half uurtje om wat te eten en dan zou onze bus naar Bangkok vertrekken. In totaal waren er 6 bussen die naar Bangkok gingen en Eva en ik zaten samen in een bus. De rest zat in een andere bus. Om 5 uur vertrok de bus en rond 2 uur ’s nachts kwamen we aan bij de bushalte. Omdat het al zo laat was besloten we om geen hostel meer te zoeken, maar op het vliegveld te slapen. Dus met de taxi zijn we naar het vliegveld gegaan.

Dag 28, Singapore (23 mei)
Rond 3 uur kwamen we aan op het vliegveld. We hadden superveel honger, dus van ons laatste Thaise geld hebben we nog een sandwich gekocht. We hebben ons een beetje opgefrist en hebben toen een bank gezocht waar we konden slapen. Toen we konden inchecken werden we wakker gemaakt door Luc. De laatste dingen werden nog goed ingepakt in de tassen en we vertrokken naar de check in balie. We moesten nog 2 uur wachten tot ons vliegtuig naar Singapore zou vertrekken. Het was nog geen 2 uur vliegen naar Singapore en we kwamen rond 1 uur ’s middags aan. Bij de gate in Bangkok kregen we te horen dat we in Singapore 2 vouchers van 20 dollar konden krijgen om dingen te kopen. We konden ook een gratis city tour doen. Er waren twee verschillende tochten. Een heritage tour en een city lights tour. Marijn en ik hebben de heritage tour gedaan om half 3. We zijn met de bus vertrokken en toevallig gingen Marc, Axel, Joris en Pim ook mee. Voordat de tour begon hebben we nog even door de terminal gelopen. Hier is superveel te zien. In terminal twee zijn allemaal verschillende tuinen. In de andere twee terminals waren weer andere dingen te zien. We zouden dit gaan bekijken als we nog tijd hadden na de tour. Na een korte rit door Singapore stopten we bij de Merlion en het grootste reuzenrad van de wereld dat aan de andere kant van het water stond. Hier hadden we 20 minuten. We hebben wat foto’s met de leeuw gemaakt en zijn toen weer terug naar de bus gegaan. We zijn met de bus door Chinatown en Little Indië gereden en we zijn uitgestapt in de Arabische buurt waar een mooie moskee staat. Hier hadden we weer 20 minuten om te kijken. We zijn alleen niet terug de bus in gegaan maar zijn met z’n zessen een stukje gaan lopen. Uiteindelijk kwamen we uit bij het formule 1 parcours waar ze nog bezig waren met opruimen. De garage van Max Verstappen stond er nog. We waren toen weer vlak bij het reuzenrad en de Marina Bay. We zijn naar de Marina Bay gelopen. Dit is een hotel met meer dan 2000 kamers en het heeft een openbaar dakterras. Hier wilden we heen, maar dit was dicht. Dus we zijn het hotel in gegaan en hebben een lift gepakt naar de 57e verdieping en toen stonden we opeens op het dak waar we een supermooi uitzicht hadden op de zonsondergang. In de verte onweerde het ook, het was supermooi. Samen met Marc en Marijn ben ik nog doorgegaan naar de tuinen die achter het hotel liggen. Toen we hier aankwamen begon precies een mooie lichtshow die elk uur was. Dit was heel mooi om te zien en naderhand hebben we nog een half uur liggen kijken naar de mooie lichten. Toen was het 9 uur en zijn we maar met de metro terug naar het vliegveld gegaan. We moesten nog eten en Marijn en ik moesten ook nog shoppen met onze vouchers. We hebben snel wat gegeten bij de Burgerking en zijn toen gaan zoeken naar goede mascara. Dit was heel moeilijk, want er was enorm veel keus. Uiteindelijk is het gelukt om een mascara en nagellak te kopen. Precies op tijd om te boarden kwamen we aan bij de gate. We hadden helaas geen tijd meer gehad om de andere 2 terminals te bekijken. De vlucht zou weer 13 uur duren, dus ik heb eerst anderhalve film gekeken en toen ben ik gaan slapen. Toen we net een uurtje in het vliegtuig zaten kregen we nog avondeten. Rond 5 uur ’s ochtends werden we weer gewekt voor het ontbijt. Toen was het nog maar 2 uur vliegen naar Amsterdam, dus heb ik m’n tweede film nog afgekeken. Om kwart voor 7 kwamen we aan en toen ik m’n bagage had gevonden kon ik eindelijk mama, papa en Jorrit weer zien. We hebben lekker wat gedronken bij de Starbucks en zijn toen weer vertrokken richting Hoogerheide.