Olifantenpark en Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Linda Baal - WaarBenJij.nu Olifantenpark en Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Linda Baal - WaarBenJij.nu

Olifantenpark en Yangon

Blijf op de hoogte en volg Linda

15 Mei 2016 | Myanmar, Rangoon

Dag 18, het olifantenpark (13 mei)
Om kwart over 8 moesten we bij de trekking guide zijn waarbij we het bezoek aan het olifantenpark Green Hill Valley, Elephant Camp with Re-plantation, hadden geboekt. Lieke en ik gingen samen met Sabine en Anne naar het olifantenpark. Het was ongeveer een uurtje rijden met de taxi en toen waren we er. Het was heel mooi met veel bamboe en palmbomen, midden in de natuur. We werden ontvangen met heerlijke limoensap en we kregen uitleg over het kamp en hoe er voor de olifanten wordt gezorgd. Het was heel erg interessant. Alle olifanten die in dit park leven zijn met pensioen. We kregen allemaal een mooie safari hoed en toen gingen we op weg naar de olifanten. We mochten ze eerst voeren. Het waren 5 olifanten en ze kregen bananenboomstam, pompoen en een soort meelbollen. De pompoenen werden in schijven gesneden en de pitjes werden eruit gehaald. Het was heel erg grappig. Je kon het eten zo in hun mond stoppen of aan hun slurf geven. Als je ‘Ah’ zei, openden ze hun mond. De olifanten eten 150 tot 200 kilo voer per dag, dus we moesten lang doorgaan met voeren. Er waren ook nog twee mensen uit de Verenigde Staten. Zij liepen heel de tijd een beetje voor op ons. Toen ze bijna terug waren van het olifanten wassen, mochten wij ons om gaan kleden. We kregen een mooie broek, zodat onze eigen broek niet nat zou worden. Deze lijkt een beetje op een mannelijke Longyi. Toen zijn we op weg gegaan naar een dieper deel van de rivier. De olifanten kwamen net wat later aan dan ons in het diepere stuk. Het water kwam ongeveer tot net onder onze heupen. Net voordat wij in het water moesten stond een van de twee olifanten even lekker in het water te poepen, dat was wel jammer. Gelukkig dreef de poep niet onze richting uit. We mochten de olifanten wassen met haren van een bepaalde boom. Dit was goed voor de huid, want de huid van de olifanten is heel erg gevoelig. We mochten ook allemaal op de olifanten zitten, die in het water lagen terwijl ze gewassen werden. Dit was ook heel erg leuk, alleen jammer dat we er niet op mochten rijden, maar dat is misschien ook maar goed, want dat het is superslecht voor de olifanten als mensen in een hokje op de rug van de olifanten rijden. Op een van de twee olifanten mochten we ook staan, maar ik heb alleen op de andere gezeten, dat was wel een beetje jammer, maar alleen het zitten was ook al super leuk. Na het wassen gingen we weer terug naar de voerplaats waar de rest van het voer opgemaakt moest worden. Er was nog veel meer te zien op het olifanten park. Er was een soort olifantenziekenhuisje, met allemaal boeken en naalden en dingen die ze gebruikten om de olifanten te verzorgen. En er was een tuin waar ze bomen planten. Elke bezoeker moet een plaatselijke boom planten, dat hebben wij ook gedaan. Dit is om de ontbossing tegen te gaan en lokale mensen te leren hoe belangrijk bomen eigenlijk zijn. Over 60 jaar kunnen wij onze boom komen bekijken als hij groot is. De bomen die wij hebben geplant zijn teakbomen. Na het planten zijn we teruggegaan naar de ontvangstruimte. Hier kregen we onze lunch. Dit was echt heel erg lekker. Het was bruine bonensoep, die minder lekker was, en kip curry, die superlekker was. Als toetje kregen we gebakken banaan. Om 3 uur mochten de olifanten het bos in, om zelf eten te zoeken en om zichzelf te wassen. De volgende ochtend zou iemand het bos ingaan om de olifanten te zoeken en op tijd terug te brengen voor de volgende bezoekers. We zijn met de taxi weer terug naar Kalaw gegaan. Hier besloten we dat we nog wilden zwemmen, dus we hebben ons snel omgekleed en Marijn en ik zijn gaan lopen. De rest had de motortaxi genomen. We zaten al een tijdje te wachten toen ze aankwamen. Het water was echt superlekker, alleen wel een beetje groen door de algen op de bodem. Het was echt heerlijk om weer een keer te zwemmen na al dat warme weer. We hebben ongeveer een uurtje kunnen zwemmen. Toen zijn we terug naar het hotel gegaan om even snel te douchen en weer weg te gaan om wat te eten. Om 7 uur moesten we weer terug naar ons hotel om onze spullen te halen, want om half 8 moesten we naar de plek waar we de bus hadden geboekt. Precies om 8 uur kwam onze bus. We hadden een VIP bus gereserveerd met lekker veel ruimte. In alle stoelen zat ook een beeldscherm om films te kijken. Dit wilde ik wel doen, maar de eerste 2 uur was de weg heel hobbelig en bochtig, dus ik werd een beetje misselijk. Toen ben ik maar gewoon gaan slapen. Om half 5 kwamen we uit aan de rand van Kalaw, waar we een taxi moesten zoeken die ons naar het hotel zou brengen. Dit was alleen moeilijker dan gedacht want het was nog donker en de taxi’s waren best duur. Uiteindelijk was het gelukt en rond half 6 uur kwamen we aan in het hotel.

Dag 19, Yangon (14 mei)
Rond half 6 kwamen we aan bij het Oriana Hotel dat Marijn en ik hadden geboekt. We konden er natuurlijk nog niet in, maar we mochten in de lobby wachten. Hier hebben we nog even geslapen en rond 8 uur, toen we een beetje wakker waren zijn we met de taxi richting een bakkerij gegaan om ontbijt te gaan halen. Hier hebben we een heerlijke sandwich met gegrilde kip en pesto op. We zijn doorgelopen naar de Chaukhtatgyi pagode. In dit gebouw lag een enorme grote Boeddha met een mooie gele jurk. Het was heel erg indrukwekkend om te zien. Schuin tegenover de Chaukhtatgyi pagode ligt de Nga Htat Gyi pagode. In deze pagode zit een enorme grote gouden Boeddha. Deze was ook heel erg indrukwekkend om te zien. Voor ons onderzoek moesten we van de leraren nog naar een speciale souvenirwinkel in Yangon, Pomelo. We hadden op internet gekeken, maar het bleek dat de eigenaar pasgeleden is veranderd en het adres dat we op internet hadden gevonden klopte niet. In deze souvenirwinkel worden heel veel handgemaakte spullen verkocht en de organisatie leert aan de lokale mensen hoe ze deze producten moeten maken en verkopen. Uiteindelijk hadden we een ander adres gevonden, en gelukkig ook de winkel. Hier hebben we nog eventjes rondgekeken. Het was inmiddels al 1 uur en we hadden nog steeds niet middag gegeten, dus we besloten richting een restaurantje in de buurt van het Panorama Hotel te lopen. We kwamen langs een heel schattig klein parkje waar heel erg veel mensen in de schaduw an de bomen zaten uit te rusten. We hebben een flesje cola gekocht en een broodje en hebben lekker even in dit park uitgerust. Hierna zijn we weer verder gelopen langs de Sula pagode. Hier zijn we niet binnen gegaan, want we hadden geen zin om een toegangskaartje te kopen. De meeste pagodes zijn toch ongeveer hetzelfde van binnen. We zijn doorgelopen en rond 2 uur kwamen we aan bij het restaurantje waar we een lekkere kipburger met frietjes op hebben. Er stond voor vandaag nog een ding op de planning van Marijn en mij. We wilden graag naar de Bogyoke Augn San markt. Dit is een hele grote overdekte markt. Hij was heel dicht bij het Panorama hotel, dus hier waren we zo. Het leek net alsof we op een markt in Parijs beland waren. Mensen kwamen naar je toe om dingen te verkopen en bleven maar vragen. Na een half uurtje rondgelopen te hebben, konden we natuurlijk de uitgang niet meer vinden. Toen we die gevonden hadden kwam er meteen een man naar ons toe om te vragen of we een taxi wilden hebben. Dat wilden we, maar de taxichauffeur was veel te duur. We liepen een stukje verder en de volgende taxi die we aan hadden gehouden wilde ons naar het hotel brengen voor een tiende van de prijs die de andere chauffeur ons wilde laten betalen. In het hotel konden we eindelijk inchecken. Dit bleek ook nog moeilijk te zijn, want ze konden onze boeking niet vinden. Toen ze hem eindelijk gevonden hadden en we ingecheckt waren, brachten ze zelfs onze tassen naar boven. Ik heb even heerlijk gedoucht. Hier was ik echt aan toe na de busreis. Nu we weer in Yangon zijn, merk je toch weer heel erg goed dat het heel erg veel warmer is dan in Kalaw. Het is vandaag warmer dan 43 graden geweest. Daarna hebben we lekker uitgerust op het bed, maar helaas moesten we ook nog ergens een restaurantje gaan zoeken. Er zaten alleen helemaal geen restaurantjes bij ons hotel in de buurt. We zijn beneden bij de receptie gaan vragen voor een restaurant en toen bleek dat we ook gewoon in het hotel konden eten. We hadden echt geen zin om nog ergens heen te gaan, dus hebben we lekker in het hotel gegeten. Het was niet superlekker, maar het was in ieder geval te eten. Tijdens het eten hebben we nog gepraat met de eigenaar van het hotel. Het was heel erg gezellig. Na het eten hebben we lekker op onze kamer gezeten en zijn we een beetje op tijd gaan slapen.

• 15 Mei 2016 - 18:22

Perry:

En alweer een mooi verhaal met leuke foto's.
    Nu is het hoofdstuk Myanmar bijna afgesloten. Op naar Thailand.
    Liefs pa.

• 15 Mei 2016 - 18:30

Maringa:

Wat een leuk verhaal weer en mooie foto s. Het ziet er daar erg mooi uit, zeg!
    En nu weer heel veel plezier in Thailand!

Liefs mam